آنتی اسکالانت چیست؟

فهرست مطالب
آنتی‌ اسکالانت

تصفیه آب و رسوب‌زدایی

روش اسمز معکوس، یکی از روش‌های قدیمی و سنتی در تصفیه آب‌ است. استفاده از این روش در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی رواج دارد. این در حالی است که به دلیل بهینه و مؤثر بودن روش اسمز معکوس، از آن در اغلب زمینه‌ها و صنایعی که مصرف آب بالایی دارند، نیز استفاده می‌شود و نقش مهمی در تولید آب شیرین دارد. امروزه تصفیه آب و رسوب زدایی به وسیله آنتی اسکالانت صورت می گیرد.

در این روش از تکنولوژی غشایی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، این غشاها برای تصفیه آب و تولید آب خالص و جداکردن ناخالصی‌ها اهمیت بسیاری دارند. استفاده از محلول‌های رسوب‌زدا که این غشاها را سالم و بدون رسوب نگه دارند، یکی از چالش‌های مهم در این امر است.

تحقیقات نشان داده‌اند که روش اسمز معکوس می‌تواند 75 تا 95 درصد سیلیس و آهن موجود در آب دریا، آب چاه و آب رودخانه را تصفیه کند. با عبور آب ناخالص از غشاهای دستگاه، ناخالصی‌ها به‌وسیله آن‌ها جدا می‌شوند.

غشاها منافذ کوچکی دارند که اجازه عبور آلاینده‌ها را نمی‌دهند، اما مولکول‌های آب به‌راحتی از آن‌ها عبور می‌کنند.

با افزایش غلظت نمک، نمک‌هایی با قابلیت انحلال کم در سطح غشا ذرات ریز هسته‌ای را به وجود می‌آورند. با افزایش این ذرات، کریستال‌های نمک نامحلول تشکیل می‌شوند.

درصورتی‌که این بلورهای نمک کنترل نشوند و همچنان به تشکیل شدن ادامه دهند؛ در نهایت رسوبات بسیاری روی سطح غشا تشکیل می‌شوند. نتیجه این روند، کاهش کارایی غشا در پلاریزاسیون است و عملکرد آن به‌شدت کاهش می‌یابد.

سیستم‌های تصفیه آب به روش RO
سیستم‌های تصفیه آب به روش RO

آنتی اسکالانت چیست؟

تصفیه آب کیفیت آن را بهبود می‌بخشد و آن را برای استفاده نهایی آماده می‌کند. این آب می‌تواند برای موارد مختلفی مانند آب آشامیدنی، آبیاری، نگه‌داری از جریان رودخانه‌ها، تأمین آب صنعتی، تفریحات آبی و حفظ گردش آب در طبیعت و بسیاری موارد دیگر مورداستفاده قرار گیرد.

تجهیزات استفاده شده در فرایند تصفیه آب به دلیل تماس مکرر با آلاینده‌های موجود آن به طور چشمگیری دچار رسوب می‌شوند. این رسوب‌گذاری راندمان تجهیزات را کاهش می‌دهد و بر کیفیت آب خروجی تأثیر می‌گذارد.

رسوب‌زدایی تجهیزات نیازمند دانش مهندسی شده است. آنتی اسکالانت یکی از راه‌حل‌های شیمیایی رسوب‌زدایی تجهیزات تصفیه آب به شمار می‌رود و مانند هر فناوری دیگری مبنای علمی دارد. رسوب‌گذاری تهدید جدی برای تجهیزات به شمار می‌رود و باید در روند تصفیه آب جدی گرفته شود.

آنتی اسکالانت (Antiscalant) از مواد شیمیایی رسوب‌زدا در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است که عمده‌ترین کاربرد آن در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس برای پیشگیری از پوسته‌پوسته شدن غشای سیستم RO است.

محلول رسوب‌زدا به جریان آبی که از غشا سیستم تصفیه آب عبور می‌کند، اضافه می‌شود و به این صورت، از آسیب‌دیدگی و گرفتگی منافذ غشا جلوگیری می‌کند. هنگامی‌که ذرات رسوب روی غشا جمع شوند، آن را مسدود می‌کنند.

محلول‌های رسوب‌زدا مجموعه‌ای از مواد شیمیایی هستند که حلال رسوب نمک‌های معدنی هستند و از تشکیل رسوب ممانعت می‌کنند. اغلب این محلول‌ها در آزمایشگاه‌های علمی و توسط انسان ساخته شده‌اند و نمونه‌های طبیعی ندارند.

سیستم‌های تصفیه آب‌های شور و شیرین
سیستم‌های تصفیه آب‌های شور و شیرین

نقش آنتی اسکالانت در تصفیه آب

این محلول در مرحلة پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. در این دستگاه تکنولوژی اسمز معکوس بی‌نقص‌ترین نوع فیلترکردن و تصفیه آب محسوب می‌شود.

سیستم‌های تصفیه آب، جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران‌های صنعتی به سیستم‌های آب‌شیرین‌کن RO تزریق می‌گردد.

آب خام حاوی املاح و نمک‌های معدنی هستند که این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می‌کنند. این رسوبات به‌مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می‌شود که این امر سبب کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب‌شیرین‌کن RO می‌گردد.

آنتی اسکالانت، محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی‌آمید یا ممبران دستگاه آب‌شیرین‌کن تشکیل می‌گردد، استفاده می‌شود. احتمال تشکیل رسوبات سیلیکا(Sio2) نسبت به سایر رسوبات کمتر است.

پوسته‌پوسته شدن به معنای رسوب ذرات بر روی یک غشا است که باعث مسدود شدن آن می‌شود. این یک اثر ناخواسته است که می‌تواند در طی فرایندهای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس رخ دهد. جرم‌گیری باعث مصرف انرژی بیشتر و طول عمر کوتاه‌تر غشاها می‌شود، زیرا این غشاها بیشتر به تمیزکردن نیاز دارند.

فراموش نکنید که نمک و جرم موجود در آب با گذر زمان می‌تواند سبب ایجاد رسوب در فیلترهای ممبران دستگاه آب‌شیرین‌کن شود.

استفاده صحیح از محلول‌های رسوب‌زدا در پاک‌سازی رسوب‌ها از ممبران، در افزایش طول عمر ممبران و هزینه‌های مربوط به تعویض ممبران و شستشوی ممبران را کاهش می‌دهد.

رسوب‌زدایی ممبران سیستم اسمز معکوس
رسوب‌زدایی ممبران سیستم اسمز معکوس

ضرورت استفاده از آنتی‌اسکالانت

آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس حاوی نمک‌های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح هستند که این نمک‌های محلول در اثر عبور از غشاهای دستگاه اسمز معکوس باگذشت زمان بر روی غشای اسمز معکوس رسوب می‌کنند. این رسوبات غیر بیولوژیکی هستند و در جریان آب ورودی وجود دارند. نتیجه این رسوبات، افزایش اختلاف فشار و افزایش مصرف انرژی خواهد بود. از طرف دیگر، رسوب‌گذاری در سطح ممبران‌های صنعتی باعث کاهش کارایی غشاهای سیستم RO در حذف جامدات محلول می‌گردد؛ بنابراین جهت ازبین‌بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران‌ها، از مواد ضد رسوب مانند این محلول استفاده می‌نمایند.

از سوی دیگر، نوع دیگری از رسوبات بیولوژیکی و میکروبی وجود دارند که به‌صورت جلبک، باکتری یا قارچ روی سطح غشا تکثیر می‌شوند. با استفاده از محلول‌های ضد رسوب می‌توان از تشکیل انواع این رسوبات جلوگیری کرد.

عدم استفاده از این محلول شیمیایی در سیستم اسمز معکوس صنعتی باعث ایجاد مشکلات زیر می‌گردد:

  • کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی
  • کاهش میزان دبی خروجی
  • باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات

بنابراین

استفاده مؤثر از محلول‌های ضد رسوب بسیار اهمیت دارد. این ترکیبات شیمیایی کارایی تجهیزات در برابر رسوب‌گذاری را بهبود می‌بخشند و ناخالصی‌ها را به‌صورت معلق نگه می‌دارند. رسوبات رایج در صنایع تصفیه عبارت‌اند از: سولفات باریم، کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات استرانسیم، آهن، فلوراید کلسیم، سیلیس و بسیاری آلاینده‌های آلی دیگر.

ساختار شیمیایی متفاوت در آنتی اسکالانت‌ ها
ساختار شیمیایی متفاوت در انتی اسکالانت‌ ها

کاربرد آنتی ‌اسکالانت

ایجاد و حفظ شرایط مناسب برای انجام درست عملیات غشا، قدم مؤثر و پیشگیرانه‌ای برای به‌حداقل‌رساندن رسوبات در سطح آن است. در فرایند نمک‌زدایی که اسمز معکوس را نیز شامل می‌شود، تشکیل رسوبات معدنی روی سطح غشا می‌تواند عملکرد و کارایی روند را به‌شدت کاهش دهد. یک روش رایج و مقرون‌به‌صرفه برای کنترل رسوب، استفاده از محلول‌هایی است که بر سرعت تشکیل کریستال‌ها و رسوبات تأثیر می‌گذارند. خرید آنتی اسکالانت یکی از راه‌حل‌های شیمیایی رایج برای استفاده بهینه‌تر از سیستم‌های تصفیه آب است.

رسوب‌زداها به سه روش اصلی از رسوب‌گذاری جلوگیری می‌کند که عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از ورود محلول‌های به‌شدت اشباع شده از کریستال‌های نمک محلول
  • مخدوش کردن ساختار کریستال‌ها و تبدیل آن‌ها به مواد نرم و غیرچسبنده
  • جذب ذرات و کریستال‌ها با ایجاد بار آنیونی بالا و جداسازی کریستال‌های موجود روی غشا

بسیاری از محلول‌های رسوب‌زدا می‌توانند رسوبات شیمیایی غشاها در سیستم تصفیه آب را به طور کامل از بین ببرند که اغلب آن‌ها برای استفاده در سیستم تصفیه آب آشامیدنی توسط گواهی NFS تأیید شده‌اند. تمامی محلول‌های رسوب‌زدا با غشاها سازگاری دارند. با این روش می‌توان هزینه‌های عملیاتی مربوط به تعمیر و بازیابی تجهیزات را کاهش داد. محلول‌های ضد رسوب به طور مؤثری در تصفیه آب‌هایی همانند آب‌شور، آب دریا و فاضلاب استفاده می‌شوند.

تولید و بسته‌بندی گالون‌های آنتی‌ اسکالانت
تولید و بسته‌بندی گالون‌های آنتی‌ اسکالانت

عملکرد آنتی‌ اسکالانت

این محلول‌ها در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی، به آلاینده‌های موجود در آب می‌پیوندند و از اتصال و چسبندگی رسوبات به سطح ممبران جلوگیری می‌نماید. این ماده، آلاینده‌ها و املاح آب را از داخل ممبران عبور داده و این مواد را همراه پساپ از سیستم RO خارج می‌نماید.

عدم خرید آنتی اسکالانت آسیب جدی به ممبران‌های دستگاه RO زده و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالارفتن TDS آب می‌گردد؛ بنابراین استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش طول عمر ممبران و همچنین افزایش راندمان جریان خروجی، ضروری است.

عملکرد این محلول‌ها در ممبران سیستم آب‌شیرین‌کن RO به این صورت است که با تأثیر بر عوامل ایجادکننده رسوب، باعث تأخیر در تشکیل رسوبات طی مدت زمانی که از غشای ممبران عبور می‌کند می‌گردد و به این طریق از تشکیل رسوب بر سطح غشای ممبران جلوگیری می‌کند.

مواد شیمیایی به ‌کار رفته در این رسوب‌زدا، با مکانیزم ایجاد تأخیر زمانی بین مولکول‌های بی‌کربنات و کلسیم منیزیم عمل کرده و این امکان را فراهم می‌کند که آب ورودی قبل از شروع هرگونه واکنش شیمیایی که باعث ایجاد رسوب می‌شود، از غشای دستگاه عبور کند.

مواد آنتی اسکیل یا رسوب‌زدا محلول‌های شیمیایی هستند که از رشد رسوبات هسته‌دار جلوگیری می‌کنند و در نتیجه این فرایند، ذرات کوچک‌تری بین 100 تا 200 نانومتر یا ذرات بزرگ‌تر بین 6 تا 10 میکرومتر را ایجاد می‌کنند.

سیستم تزریق آنتی اسکالانت به روند تصفیه آب
سیستم تزریق antiscalant به روند تصفیه آب

نحوه تزریق آنتی‌ اسکالانت

محل تزریق محلول در سیستم‌های آب‌شیرین‌کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی است. به این طریق با تأثیرگذاری محلول موردنظر، رسوب کمتری بر روی فیلتر میکرونی ایجاد می‌شود.

با تزریق این محلول در سیستم آب‌شیرین‌کن RO عمر فیلتر میکرونی و عمر ممبران افزایش‌یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می‌آید.

مقدار مناسبی از این محلول را بایستی با آب تصفیه شده رقیق نمود و توسط دوزینگ‌پمپ به داخل سیستم با دوز مشخص تزریق نمود .

رسوب‌زدایی قطعات سیستم تصفیه آب
رسوب‌زدایی قطعات سیستم تصفیه آب

معایب استفاده از آنتی‌اسکالانت نامرغوب

  • افزایش تعداد شستشوی ممبران
  • کاهش طول عمر ممبران
  • تعویض زودهنگام ممبران
  • کاهش ظرفیت تولید
  • بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

استفاده از رسوب‌زدای نامرغوب سبب گرفتگی ممبران شده که این امر شستشوی مکرر ممبران را در پی دارد. شستشوی مکرر ممبران به دلیل ایجاد گرفتی ناشی از رسوبات سبب کاهش عمر ممبران و تعویض زودهنگام آن و صرف هزینه بالا می‌گردد.

برخی از این محلول‌های رسوب‌زدا حاوی ناخالصی‌هایی هستند که می‌توانند مواد مغذی و شرایط محیطی مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها بر سطح غشا فراهم کنند. باید به این نکته توجه کرد که سازنده محلول‌های رسوب‌زدا باید برای حل این مشکل در محصولات خود از نگهدارنده‌های ضدقارچی استفاده کرده باشد که توسط NFS تأیید شده باشند.

درصورتی‌که محلول رسوب‌زدا باکیفیت آب ناسازگار باشد و مقاومتی در برابر آهن و آلومینیوم نداشته باشد، می‌توانند با آن‌ها ترکیب شود و ناخالصی‌هایی را روی سطح غشا ایجاد کنند.

دوز متفاوت آنتی‌اسکالانت در تصفیه آب
دوز متفاوت آنتی‌اسکالانت در تصفیه آب

دوز تزریق آنتی‌اسکالانت

مقدار دوز تزریقی محلول رسوب‌زدا به عوامل زیر بستگی دارد و با درنظرگرفتن این موارد می‌توان میزان دقیق دوز تزریق را تعیین کرد.

  • آنالیز آب خام ورودی
  • میزان جریان ورودی
  • میزان TDS آب ورودی
  • دما
  • pH

با درنظرگرفتن موارد فوق و نرم‌افزارهای اختصاصی مانند COROLA.T و … که توسط شرکت سازنده ارائه می‌شود، می‌توان مقادیر دقیق دوز تزریقی محلول را تعیین کرد.

به طور معمول میزان تزریق مایع رسوب‌زدا در محدوده ۱ الی ppm 6 است. محلول‌های رسوب‌زدایی بار منفی بالاتری نسبت به آنیون‌های تشکیل‌دهنده روبات رایج مانند کربنات و فسفات دارند. درصورتی‌که دوز مناسبی از محلول استفاده نشود و غلظت سختی بالا باشد، خود محلول می‌تواند رسوبات نامحلول تشکیل دهد.

برای تعیین دوز صحیح لازم است گونه‌های یونی موجود در آب شناسایی شوند و غلظت آن‌ها بر اساس ضریب غلظت مشخص شود. ضریب غلظت، نوع غشا و درصد دفع نمک بسیار متغیر هستند.

تزریق دوز مشخص شده به تجهیزات توسط پمپ‌هایی صورت می‌گیرد. از این پمپ‌ها برای پمپاژ کردن دبی دقیقی از این ماده شیمیایی به جریان آب استفاده می‌شود. این پمپ‌ها توسط موتورهای الکتریکی یا با کمک نیروی باد کار می‌کنند و توسط کنترل‌گرها میزان دوز و سرعت تزریق را زیر نظر می‌گیرند.

آزمایش آب ورودی و انتخاب آنتی‌ اسکالانت مناسب
آزمایش آب ورودی و انتخاب آنتی‌اسکالانت مناسب

روش تست آنتی‌اسکالانت

با توجه ‌به ویژگی‌های آب ورودی به سیستم باید رسوب‌زدایی متناظر با آن در دستگاه استفاده شود. نتیجه آزمایش آب ورودی مشخص می‌کند که چه نوع آنتی اسکالانتی برای آن دستگاه مناسب است. پس از تست آب، نوبت به تست مایع رسوب‌زدا می‌رسد. انواع مختلف آن با نمونه آب ورودی تست می‌شوند و بهترین نمونه آن انتخاب می‌شود. با داده‌های به ‌دست‌ آمده می‌توان پتانسیل یون‌های موجود در آب را برای تشکیل رسوب به دست آورد.

با کمک آزمایشگاه می‌توان متناسب با نوع آب دوز لازم رسوب‌زدا برای استفاده در دستگاه را نیز پیدا کرد.

این رسوب‌زدا‌ها بر اساس نوع جرمی که احتمال تشکیل شدنشان وجود دارد، انتخاب می‌شوند. برای مثال، اگر احتمال تشکیل رسوبات کربنات کلسیم و سولفات کلسیم وجود داشته باشد، آنتی اسکالانتی که بتواند هر دو احتمال را کنترل کند، انتخاب اول خواهد بود.

ضرورت نگهداری و رسوب‌زدایی در سیستم RO
ضرورت نگهداری و رسوب‌زدایی در سیستم RO

عوارض آنتی‌اسکالانت

در صورت انتخاب درست نوع محلول رسوب بر، بر اساس نوع رسوبات تشکیل شده و تعیین میزان دوز موردنیاز بر اساس میزان دبی ورودی و مشخصات آب ورودی به سیستم با استفاده از نرم‌افزارهای COROLA .T ، عوارض antiscalant در سیستم مشاهده نمی‌گردد .

اما در بعضی موارد، استفاده از مایع رسوب‌زدا می‌تواند باعث ایجاد رسوبات زیستی شود و این شامل باکتری‌هایی است که روی غشا تجمع می‌کنند و ممکن است بر میزان کیفیت آب خروجی تأثیر بگذارند. میزان استفاده از مواد شیمیایی برای ازبین‌بردن رسوبات ممکن است از طرفی باعث تغذیه باکتری‌ها شده و مشکل‌ساز شود. به همین دلیل باید در استفاده از نوع و غلظت محلول‌های رسوب‌زدا دقت بالایی صورت گیرد.

دستگاه‌های RO تصفیه آب صنعتی
دستگاه‌های RO تصفیه آب صنعتی

ترکیبات آنتی‌اسکالانت

فرمول شیمیایی این محلول‌ها بر اساس نوع آنها که پلیمرهایی بر پایه آکریلیک‌اسید (Acrylic acid polymers) و یا ارگانوفسفات (Organophosphates) هستند، متفاوت است.

این محلول‌ها بر اساس پایه تشکیل‌دهنده خود وظیفه کنترل تشکیل رسوب کربنات کلسیم در شرایط LSI و S&DSI مثبت و کنترل تشکیل سایر رسوبات (سولفات‌ها، فلوئورید، سیلیس و …) در شرایط SR بالاتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبران‌های اسمز معکوس بر عهده دارند.

انواع آنتی‌اسکالانت

رسوب‌زداها انواع مختلفی دارند که بر اساس ترکیب شیمیایی، PH و شکل ظاهری طبقه‌بندی می‌شوند. این محلول‌ها بر اساس ترکیب شیمیایی بر پایه فسفونایت یا پلیمری ساخته می‌شوند. وزن مخصوص آنتی اسکالانت پلیمری نسبت به سایر انواع بالاتر است. در دسته PH هم می‌توانند در سه دسته اسیدی، خنثی یا آنتی اسکالانت قلیایی ساخته شوند. اغلب این رسوب‌زداها از نظر ظاهری به دو صورت پودری و مایع در بازار به فروش می‌رسند.

تولیدکنندگان مطرح آنتی‌ اسکالانت
تولیدکنندگان مطرح آنتی‌اسکالانت

برترین برندهای آنتی‌اسکالانت

در صنعت تصفیه آب، شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددی در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند و محصولات متنوعی را در زمینه رسوب‌زدایی تجهیزات طراحی و تولید می‌کنند. این کارخانه‌ها دارای آزمایشگاه‌های مجهزی هستند که تمامی مراحل تصفیه آب و رسوب‌زدایی دستگاه‌ها را با محلول‌های تصفیه‌کننده بررسی کرده و نتایج نهایی را در محصولات خود پیاده‌سازی می‌کنند. شرکت‌های BWA، اویستا، جنسیس و AWS از معروف‌ترین تولیدکنندگان هستند که در ادامه با محبوب‌ترین محصولات آنها آشنا می‌شویم.

محصولات آنتی‌ اسکالانت جنسیس
محصولات آنتی‌اسکالانت جنسیس

آنتی اسکالانت جنسیس

آنتی اسکالانت جنسیس با یک سرمایه‌گذاری مشترک در اسپانیا فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر بیش از 40 توزیع‌کننده در سراسر جهان دارد که آفریقا و آسیا خاورمیانه را پوشش می‌دهند و فروش آنتی اسکالانت را به‌صورت گسترده انجام می‌دهد. انتی اسکالانت جنسیس Genesys یک محصول فسفاناته غلیظ بوده که در مقابل طیف وسیعی از رسوبات معدنی مؤثر است.

این محلول رسوب‌زدا همچنین تشکیل رسوبات فلزات سه‌ظرفیتی مانند آهن، منگنز و آلومینیوم بر سطح غشا را متوقف می‌نماید و در نتیجه نیاز به شستشو و یا تعویض ممبران را کاهش می‌دهد.

آزمایشگاه‌های تولید ترکیبات شیمیایی آنتی اسکالانت
آزمایشگاه‌های تولید ترکیبات شیمیایی آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت فلوکن

آنتی اسکالانت فلوکن محصول شرکت BWA است که بیش از 40 سال سابقه استفاده از فناوری‌های نوآورانه در صنعت تصفیه آب را دارد. این شرکت از سال 1973 به‌صورت اختصاصی روی فناوری‌های تصفیه آب و مواد ضد خوردگی فعالیت می‌کند و تولیدکننده محلول رسوب‌زدای محبوبی در دنیا است.

antiscalant فلوکن ۲۶۰ به‌عنوان عامل ضد خوردگی در سیستم‌های RO (اسمز معکوس) استفاده می‌شود.

فلوکن یک رسوب‌زدای وسیع طیفی است که برای جلوگیری از تشکیل رسوب به سیستم آب‌شیرین‌کن تزریق می‌گردد.

محصولات آنتی‌ اسکالانت فلوکن 260
محصولات آنتی‌اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت آویستا antiscalant Vitec ساخت شرکت Avista، نوعی محلول شیمیایی است که جهت جلوگیری از رسوب‌گذاری در ممبران‌های اسمز معکوس RO مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شرکت فعالیت خود را در این زمینه از سال 1999 آغاز کرده و هرساله با کشف راه‌های خلاقانه و علمی سعی در پیشبرد این صنعت در دنیا داشته است. خط تولید محصولات Avista شامل آنتی‌اسکالانت‎‌های Vitec، پاک‌کننده‌های غشای RoClean، بیوسیدها، منعقدکننده‌های RoQuest و حذف‌کننده‌های کلر AC Kuriverter هستند.

antiscalant Avista برای جلوگیری از تشکیل رسوبات از جمله کربنات کلسیم (CaCO₃) ، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، سولفات استرونیوم (SrSO₄) و گل‌ولای و لخته‌های کلوئیدی مناسب است.

معرفی رسوب‌زدای آنتی‌ اسکالانت آویستا
معرفی رسوب‌زدای آنتی‌اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت DEQUEST

یک ماده کاربردی چندمنظوره برای سیستم‌های اسمز معکوس بوده که جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات کلسیم در سطح ممبران بسیار مؤثر است . antiscalant DEQUEST علاوه بر کنترل کربنات کلسیم، جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات سولفات کلسیم، فلوراید کلسیم و اکسیدهای فلزی مؤثر است.

این محصول متعلق به کمپانی AWS بوده و با همکاری آزمایشگاه italmatch به‌عنوان تولیدکننده آنتی اسکالانت

مشغول به فعالیت است. این شرکت بیش از 50 سال در زمینه ساخت و طراحی رسوب‌زداها و دیگر محصولات تصفیه آب صنعتی فعالیت می‌کند. کمپانی AWS آزمایشگاه شرکت BWA را خریداری کرد و توانست سهم بیشتری از توزیع محصولات را از آن خود کند.

محلول DEQUEST دارای استاندارد و تأییدیه لازم بوده و جهت استفاده در سیستم‌های تولیدکننده آب آشامیدنی مانند سیستم‌های اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون مناسب است.

شرکت پاکسان شیمی پالایش

شرکت پاکسان شیمی، با بیش از 12 سال سابقه، تولیدکننده آنتی اسکالانت ایرانی و فروشنده آنتی اسکالانت وارداتی در کشور است. علاوه‌برآن، این شرکت محصولاتی همچون کربن اکتیو، شوینده ممبران، بایوساید و بسیاری محصولات حوزه مواد شیمیایی صنعت آب و فاضلاب را نیز تولید و عرضه می‌کند. جهت آشنایی با محصولات و اطلاع از قیمت آنتی اسکالانت می‌توانید با ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در راستای آشنایی بیشتر با محلول‌های رسوب‌زدایی که در صنعت تصفیه آب استفاده می‌شوند، سؤالاتی به طور معمول مطرح می‌شوند در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

  • کاربرد آنتی اسکالانت در سیستم RO چیست؟

در علم تصفیه آب، محلول رسوب‌زدا قبل از آغاز روند تصفیه، به جریان آب اضافه می‌شود. این محلول‌ها از آسیب و پوسته شدن غشا سیستم RO جلوگیری می‌کنند. وقتی رسوب روی غشا جمع می‌شود، منافذ آن را مسدود می‌کند.

  • پوسته‌پوسته شدن غشا در سیستم RO به چه معنا است؟

این فرایند به معنی رسوب ذرات روی غشا است که می‌تواند طی فرایند نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس رخ دهد. این روند منجر به مصرف انرژی بیشتر و کاهش طول عمر غشا می‌شود.

  • پوسته‌پوسته شدن چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

زمانی که جریان آبی ورودی دارای سطح بالایی از املاح مانند کربنات کلسیم باشد که بتوانند روی سطح غشا رسوب کنند و باعث پوسته‌پوسته شدن آن شوند، این اتفاق رخ می‌دهد.

  • مواد شیمیایی آنتی اسکالانت چیست؟

این محلول‌ها خانواده‌ای از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از تشکیل و رسوب نمک‌های معدنی در دستگاه‌های تصفیه آب طراحی شده‌اند.

  • آیا رسوب‌زداها مضر هستند؟

بسیاری از آن‌ها ترکیباتی برای ارائه اثرات هم‌افزایی دارند. رسوب‌زداها غیرسمی هستند، در غیر این صورت، توسط سازمان NSF برای تصفیه آب آشامیدنی تأیید نمی‌شوند.

  • انتخاب نوع محلول رسوب‌زدایی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تعیین نوع و دوز محلول باید گونه‌های یونی موجود در آب شناسایی شوند و میزان غلطت آن بر اساس ضریبی مشخص شود. فاکتور غلظت و نوع غشا عواملی هستند که در انتخاب محلول باید در نظر بگیریم.

یک پاسخ

  1. سلام حداقل میزان خرید آنتی اسکالانت چقدر هست و نحوه ارسال به شهرستان به چه صورته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Telegram
WhatsApp
5/5